Az őstermelői igazolvány ügyintézésével kapcsolatos tudnivalók
Azon őstermelők , akiknek a 2016-os évben eddig kiállításra kerültek az ideiglenes igazolványok , nincs semmi teendőjük. A Kamara folyamatosan postázza a kártya alapú igazolványokat , az a kérésem , hogy ellenőrizzék le a korábban átvett papír alapú ideiglenes igazolványok és a kártya adatait. Amennyiben eltérést tapasztalnak , kérem jelentkezzenek ( Az igazolvány száma a bal alsó sarkában található, a papír alapú igazolványon szereplő szám kiegészül egy technikai azonosító számmal , az nem számít eltérésnek )
A 2014-es vagy a 2015-ös évben kiállított barna színű papír alapú őstermelői igazolványok 2016 december 31-ig érvényesek. Ezek az igazolványok még 2016-ban használhatók , de a 2017-es évre a jogfolytonosság miatt már 2016 októberétől meg kell igényelni az új igazolványt . Nagyon fontos , hogy az idén ez megtörténjen , mert az idei átmeneti évet követően 2017-től csak az aktuális dátumtól kezdve tudunk kiállítani és érvényesíteni őstermelői igazolványt, tehát megszűnik a március 20-ig történő érvényesítésre vonatkozó eddigi szabályozás.
Az ügyintézéshez szükséges dokumentációk egyéni és közös igazolvány esetén :
· Előző Őstermelői igazolvány az Adatnyilvántartó lappal
( Ezen a lapon a földterületi adatok kivételével minden szükséges adat szerepel )
· Földhasználati lap szemle, vagy bármilyen dokumentum, amely helyrajzi számonként tartalmazza a használt földterületek adatait és igazolja az őstermelői tevékenység végzéséhez szükséges jogszerű földhasználatot
· Személyi igazolvány
· Lakcímkártya
· Adóazonosító jel
· Adószám
· MVH Regisztrációs szám
· Családi gazdaság nyilvántartási száma ( ha van )
· Agrárkamarai nyilvántartási szám
Fontos tartalmi elemekkel bővül az őstermelői igazolvány és annak igénylése.
1.,Ezentúl az őstermelő által használt földterületeket helyrajzi számonként részletesen rögzíteni kell a NÉBIH elektronikus rendszerében, ehhez szükséges a Földhasználati lap, vagy bármiféle bizonyító erejű dokumentum , vagy az arra alapozott adatok. Helyrajzi számonként az alábbi adatokra lesz szükség:
A földterület elhelyezkedése ( Település, kül-, vagy belterület ),Helyrajzi szám, Területnagyság hektárban kifejezve, Művelési ág, Használat jogcíme ( Saját, bérelt, egyéb jogcímen használt terület ), Művelési ágankénti összesített területi adatok
2., Másik fontos tartalmi elem a termesztett növénykultúrák részletes feltüntetése. Az ehhez szükséges adatok: Termesztett kultúra és termék megnevezése ( Pl fejes káposzta, kelkáposzta, őszibarack,nektarin, stb.), Termőterület nagysága hektárban, vagy négyzetméterben kifejezve, Értékesíteni kívánt termésmennyiség kg-ban , vagy darabban kifejezve a 2016-os évre
Az igazolványon nem szereplő kultúrák értékesítése miatt a Kormányhivatali ellenőrzés során szankciók kiszabására, valamint az őstermelői igazolvány bevonására is sor kerülhet.
Az igazolvány kártya alapú lesz. A kártya alapú igazolványok elkészültéig ideiglenes igazolvány kerül kiállításra , amely igazolja a jogszerű őstermelői tevékenységet. A kártya alapú igazolványokat mindenki postai úton fogja megkapni.
A 2015 – ös Egységes támogatási kérelmek kifizetésével kapcsolatos információk
Sok termelő jelezte, hogy a támogatási összeget még nem, vagy csak részben kapta meg
.A teljes támogatási összeget június 30-áig kellett ( volna ) kifizetniük , s ezzel egyidejűleg mindenki kapott egy elszámolást, amely tartalmazza az összes részkifizetéseket is. Az a kérésem , hogy az elszámolást tartalmazó táblázatot vessék össze a pénzintézettől kapott egyenlegértesítőkkel , s amennyiben eltérést tapasztalnak , lehetőség szerint közvetlenül érdeklődjenek az MVH Csongrád Megyei Kirendeltségén a 62/814-900-as telefonszámán, ugyanis én is csak ezt a telefonszámot tudom hívni.
Az MVH-tól kapott tájékoztatás szerint ahol a jogszerű földhasználat , vagy bármi más ellenőrzésre került , a kifizetés csúszni fog.
Bővebb információk az MVH Csongrád Megyei Kirendeltségén a megadott telefonszámon kérhető .
.A 2016-os területalapú támogatásokkal kapcsolatos információk :
A termeléshez kötött növényalapú ( zöldség , pillangós szálas növények (lucerna )) támogatást igénylő gazdáknak Gazdálkodási naplót kell majd vezetniük, melynek a pontos formátuma nálam beszerezhető , az érintett gazdákat kérem , érdeklődjenek.
Amennyiben a termelőt elemi kár érte , és a káreseményt annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül bejelentette , november 1 és 30 között kell a kárenyhítési támogatási kérelmüket az elszámolással együtt bejelenteni. A részletekről az érintettek kérem , novemberben érdeklődjenek.
. Az Agrárkamarai tagdíjbevallásokkal kapcsolatos tudnivalók:
Azok a gazdák , akik elkészítették a tagdíjbevallásukat és befizették a tagdíjat, nincs tennivalójuk.
Azok a termelők, akiknek előző évben volt érvényes őstermelői igazolványuk és júliusban , vagy azután igényeltük az új igazolványt, az Agrárkamara honlapján tehetik meg elektronikusan a tagdíjbevallást, s fizethetik meg a kamarai tagdíjat.
A bankszámla száma: Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
11749008 – 20190244
A közlemény rovatba írják be a Kamarai nyilvántartási számukat, valamint a „2016. évi tagdíj” szöveget.
Azok a termelők , akik elmulasztották a tagdíjbevallás elkészítését, a Kamara fogj a megállapítíni a szankciós tagdíjat, a szankció mértéke az előzetes információk szerint a tagdíj 20 %-a lesz.
A növényvédő gépek vizsgáztatásával kapcsolatos információk.
A Növényorvosi és Növényvédő Mérnöki Kamara információja alapján: Az 50 liter ( a rendeletben 5 dm3 szerepel ? ! ), vagy feletti tartállyal rendelkező 3 évnél idősebb növényvédelmi gépeket időszakos műszaki alkalmassági vizsgálatnak kell alávetni. A jogszabály november 26.i határidőt ír elő , ez a szoros idő nem lesz tartható. A Növényvédő Kamara a honlapján létrehozott egy regisztrációs felületet, ide kell minden érintett gazdának beregisztrálnia a permetező gépeit a megadott határidőig . Az előzetes információk alapján a tervezett vizsgáztatási díj 30.000 és 70.000 Ft között lesz gépenként. Mobil vizsgáztató állomás fog működni s településenként lesz egy koordinátor, aki a szervezési feladatokat el fogja látni- Egyéb információk a lapzártáig nem érkeztek, a részletekről érdeklődjenek.
Az öntözéshez használt kutak legalizálása
Az új vízkészlet-gazdálkodást szabályzó jogszabály célul tűzte ki, hogy a jelenleg is meglévő 10 év, vagy azelőtt létesített fúrt kutakra egyszerűsített eljárás keretében Fennmaradási Engedély igényelhető,s ezáltal legalizálhatóak lesznek az öntözési célra használt kutak. A végleges szabályozás 2018-ra várható , lesznek kutak, melyek a területileg illetékes Jegyző is eljárhat , és lesznek kutak, melyek engedélyezése a tervezet szerint a Katasztrófavédelem hatáskörébe fognak tartozni.
Pontosabb információval egyenlőre nem rendelkezünk, kérem , figyeljék a későbbi számokat.
Az aktuális információk, pályázati lehetőségek a www.szechenyi2020.hu , www.fvm.hu , , a www.mvh.gov.hu és a www.nak.hu honlapokon , kérem figyeljék ezeket az oldalakat is
Tisztelettel : Nemzeti Agrárgazdasági Kamara